Вплив засобів масової інформації ЗМІ

 Життя сучасної людини не можливо уявити без телебачення. Більшість дітей нині починають регулярно дивитися телевізор у віці до 3 років, а до 13 років просиджують за телеекраном більшу частину свого часу. Діти не ставляться до телебачення настільки критично, як дорослі. Якщо доросла людина зазнає змін під впливом того, що вона переглядає, звісно, і дитяча особистість зазанає змін. До того ж, дитина не може ще фільтрувати інформацію, яка до неї надходить, а пропускає її крізь себе.

За допомогою досліджень я вирішила відстежити що найбільше полюбляють дивитися діти по телебаченню і чи контролюють їхні батьки те, що саме вони дивляться.

Ця проблема є досить актуальною для нашого суспільства. Необхідно вчасно привернути увагу дорослих до цієї проблеми, адже діти дуже легко піддаються впливу ЗМІ.

Для відстеження того, що найбільше полюбляють дивитися діти по телебаченню і чи контролюють їхні батьки те, що саме вони дивляться я використала анкету, яку склала самостійно (опитувальник із 10 запитань). Запитання були складені таким чином, щоб можна було дізнатися: яким телепередачам діти віддають перевагу; скільки часу в середньому вони проводять біля телевізора щодня; чим зазвичай діти займаються у вільний час; чи цікавляться батьки тим, які телепередачі дивляться їхні діти. Анкетування проводилось у груповій формі. У дослідженні взяли участь учні 3-4 класів (діти віком 8-10 років).

За допомогою анкетування можна було побачити, що телебачення дійсно займає вагоме місце у житті дітей, оскільки лише 13,4% учнів не дивляться телевізор щодня, тоді як 86,6% проводять біля екрану телевізора від 1 до 4 годин і більше. Таким чином, для більшості обстежених учнів ЗМІ є основним способом проведення вільного часу.

Серед запропонованих варіантів відповіді діти молодшого шкільного віку віддають перевагу в першу чергу серіалам та телепередачам для дорослих (43%), фільмам-бойовикам (23%), фільмам жаху (18%), мультфільмам (16%).

У свій вільний час, як свідчать результати анкетування, діти віддають перевагу грі на комп’ютері (54%), перегляду телевізора (32,8%), спілкуванню з друзями (10,2%), читанню дитячих журналів про своїх кумирів (3%).

В результаті анкетування було виявлено, що більшість батьків контролюють процес перегляду дітьми телепередач (56,3%), проте деякі батьки зовсім не цікавляться тим скільки часу їхні діти проводять перед телевізором та які телепередачі переглядають (43,7%).

Таким чином, проблема впливу телебачення на особистість дитини є досить складною і суперечливою. Не можна однозначно визначити, що телебачення має тільки негативний вплив на свідомість дитини, бо багато корисної інформації ми отримуємо саме за допомогою ЗМІ.

Повністю уникнути впливу телебачення не може навіть доросла людина, тому що для багатьох воно є не тільки джерелом інформації, а й засобом проведення вільного часу. Нам, дорослим, необхідно більше зважати на те, що переглядають наші діти, і намагатися разом вирішувати проблему впливу ЗМІ на свідомість дитини.

Практичний психолог Решетилівської ЗОШ І ст. Дем’янець І.А.